Středa 9. ledna 2019 ve 20,00 hod. – Nová scéna ND
Soubory: Pražský komorní balet + Balet Praha Junior
Svět sedmikrásek 30:45
Choreografie Jiří Pokorný
Hudba Nils Frahm, Davidson Jaconello (nová kompozice)
Návrh kostýmů Joke Visser, Jiří Pokorný
Návrh scénografie Jiří Pokorný, Pavla Beranová
Světelný design Pavla Beranová
Světová premiéra 29. dubna 2018, Divadlo na Vinohradech v Praze
Tančí Pražský komorní balet
————————————- přestávka ——————— 20:00
Intimate Spaces 17:20
Choreografie Samuel Delvaux (Belgie)
Hudba Leoš Janáček
Asistent Antonín Schneider
Tančí Pražský komorní balet a Balet Praha Junior
A new beginning 15:40
Choreografie Lidia Wos (Polsko/Švédsko)
Hudba Orkestra Del Sol
Asistent Jan Schneider
Světová premiéra 9. ledna na Nové scéně ND v Praze
Tančí Balet Praha Junior
Chvilka POEzie 20:05
Choreografie Marek Svobodník
Hudba Jaroslav Ježek a Bedřich Nikodém
Hudební koláž Marek Svobodník
Asistent Igor Vejsada
Tančí Pražský komorní balet
konec v 21,55
Dostali jsme opožděný vánoční dárek od Baletu ND – představení na Nové scéně je pro soubory tanečního divadla vždycky svátek – bez ohledu na to, co si o této budově myslí architekti i někteří divadelníci! Pražský komorní balet – nestor českého komorního tanečního divadla i jeho mladší bratr Balet Praha Junior (Taneční centrum Praha) jsou plně „mobilní“ – tohle nenápadné slovo ale v sobě skrývá desítky tun postavených a zbouraných světelných, zvukových a projekčních aparatur, kilometry kabelů, desítky důmyslně skládacích dekorací, kulis, rekvizit, horizontů a rolí baletizolu ….. tak, aby mohly být i na tom nejprimitivnějším jevišti inscenovány choreografie tanečního divadla co nejkvalitněji – tedy poctivě, sugestivně, atraktivně – Jiří Kylián říká prostě „velkoryse“! Oba soubory podstoupí každou sezónu dohromady přes stovku takových uměleckých „misií“, takže Nová scéna nebo Stavovské divadlo jsou pro ně jednou za čas skutečně za odměnu! Omlouvám se našim tradičním divákům – těm je tohle všechno jasné ….. tenhle emocionální úvod je určen novému ministrovi kultury a starým grantovým hodnotitelům!
První polovina večera je věnována poslední premiéře PKB: „Svět sedmikrásek“ Jiřího Pokorného (dříve NDT v Haagu) jsme zatím viděli pouze při letošní dubnové světové premiéře – všichni jsme součástí jedné stále se proměňující biosféry, symbolické sedmikrásky, stejně jako my, reagují na vnější impulzy, aby uhájily vlastní existenci ve vyváženém organismu přírody. „Intimate Spaces“ (Důvěrná místa) od Samuela Delvaux (Belgie) oslavuje Leoše Janáčka a velmi abstraktně se dotýká bolestného vztahu umělce přecitlivělého na „ženskou inspiraci“ všude kolem. Janáček má v této sezóně 165. výročí narození a 90. výročí úmrtí. Světová premiéra Lidie Wos (Polsko/Švédsko) „A New Beginning“ postavila juniory z BPJ před hromadu starých kufrů, se kterými musí v neustálém pohybu odvyprávět, co kufr na jevišti evokuje – bolestný odchod, rozpačitý příchod, životní rozhodnutí, nejisté čekání na perónu, strach z budoucnosti, melancholické vzpomínky, hledání nového světa a nové naděje – prostě „nový začátek“. Je to už čtvrté dílo této skandinávské umělkyně se slovanskými kořeny pro naše tanečníky – a její nároky stále gradují! „Chvilka POEzie“ je taneční horor na motivy proslulé básně Edgara Allana Poea „Havran“. Choreograf Marek Svobodník říká, že v hororu jde vždycky o čas. Ta či ona věc se stane, otázkou je ale kdy? Koncept Poeovy básně Havran transponoval do černé grotesky, komiksu, situačně až absurdního humoru tvrdšího ražení, avšak s určitou dávkou „poezie“.
Dnešní program by měl být dalším příspěvkem do aktuálního – zajímavého a složitého – dialogu nad trochu rozmělněnými pojmy: „nonverbální scénické umělecké dílo“, měl by naznačit další limity a hranice „současného tanečního divadla“.
V Praze dne 9. listopadu 2018 Antonín Schneider
dramaturg TCP