„RE-START 2019“

Středa 9. ledna 2019 ve 20,00 hod. – Nová scéna ND
Soubory: Pražský komorní balet + Balet Praha Junior

 

Svět sedmikrásek                                                                                               30:45

 

Choreografie              Jiří Pokorný

Hudba                         Nils Frahm, Davidson Jaconello  (nová kompozice)

Návrh kostýmů           Joke Visser, Jiří Pokorný

Návrh scénografie      Jiří Pokorný,  Pavla Beranová

Světelný design          Pavla Beranová

Světová premiéra       29. dubna 2018, Divadlo na Vinohradech v Praze

Tančí                           Pražský komorní balet

 

————————————-   přestávka   ———————                 20:00

 

Intimate Spaces                                                                                                  17:20

Choreografie              Samuel Delvaux (Belgie)

Hudba                                     Leoš Janáček    

                  Asistent                      Antonín Schneider

Tančí                           Pražský komorní balet a Balet Praha Junior

 

 

A new beginning                                                                                              15:40

Choreografie                          Lidia Wos (Polsko/Švédsko)

Hudba                                     Orkestra Del Sol

Asistent                                  Jan Schneider

Světová premiéra     9. ledna na Nové scéně ND v Praze

Tančí                           Balet Praha Junior

 

 

Chvilka POEzie                                                                                                    20:05

Choreografie               Marek Svobodník

Hudba                         Jaroslav Ježek a Bedřich Nikodém

Hudební koláž             Marek Svobodník

Asistent                      Igor Vejsada

Tančí                           Pražský komorní balet

 

 

konec v 21,55

 

 

Dostali jsme opožděný vánoční dárek od Baletu ND – představení na Nové scéně je pro soubory tanečního divadla vždycky svátek – bez ohledu na to, co si o této budově myslí architekti i někteří divadelníci! Pražský komorní balet – nestor českého komorního tanečního divadla i jeho mladší bratr Balet Praha Junior (Taneční centrum Praha) jsou plně „mobilní“ – tohle nenápadné slovo ale v sobě skrývá desítky tun postavených a zbouraných světelných, zvukových a projekčních aparatur, kilometry kabelů, desítky důmyslně skládacích dekorací, kulis, rekvizit, horizontů a rolí baletizolu ….. tak, aby mohly být i na tom nejprimitivnějším jevišti inscenovány choreografie tanečního divadla co nejkvalitněji – tedy poctivě, sugestivně, atraktivně – Jiří Kylián říká prostě „velkoryse“!  Oba soubory podstoupí každou sezónu dohromady přes stovku takových uměleckých „misií“, takže Nová scéna nebo Stavovské divadlo jsou pro ně jednou za čas skutečně za odměnu! Omlouvám se našim tradičním divákům – těm je tohle všechno jasné ….. tenhle emocionální úvod je určen novému ministrovi kultury a starým grantovým hodnotitelům!

 

První polovina večera je věnována poslední premiéře PKB: „Svět sedmikrásek“ Jiřího Pokorného (dříve NDT v Haagu) jsme zatím viděli pouze při letošní dubnové světové premiéře – všichni jsme součástí jedné stále se proměňující biosféry, symbolické sedmikrásky, stejně jako my, reagují na vnější impulzy, aby uhájily vlastní existenci ve vyváženém organismu přírody. „Intimate Spaces“ (Důvěrná místa) od Samuela Delvaux (Belgie) oslavuje Leoše Janáčka a velmi abstraktně se dotýká bolestného vztahu umělce přecitlivělého na „ženskou inspiraci“ všude kolem. Janáček má v této sezóně 165. výročí narození a 90. výročí úmrtí. Světová  premiéra  Lidie Wos (Polsko/Švédsko) „A New Beginning“ postavila juniory z BPJ před hromadu starých kufrů, se kterými musí v neustálém pohybu odvyprávět, co kufr na jevišti evokuje – bolestný odchod, rozpačitý příchod, životní rozhodnutí, nejisté čekání na perónu, strach z budoucnosti, melancholické vzpomínky, hledání nového světa a nové naděje – prostě „nový začátek“. Je to už čtvrté dílo této skandinávské umělkyně se slovanskými kořeny pro naše tanečníky – a její nároky stále gradují! „Chvilka POEzie“ je taneční horor na motivy proslulé básně Edgara Allana Poea „Havran“. Choreograf  Marek Svobodník říká, že v hororu jde vždycky o čas. Ta či ona věc se stane, otázkou je ale kdy? Koncept Poeovy básně Havran transponoval do černé grotesky, komiksu, situačně až absurdního humoru tvrdšího ražení, avšak s určitou dávkou „poezie“.

 

Dnešní program by měl být dalším příspěvkem do aktuálního – zajímavého a složitého – dialogu nad trochu rozmělněnými pojmy: „nonverbální scénické umělecké dílo“, měl by naznačit další limity a hranice „současného tanečního divadla“.

 

V Praze dne 9. listopadu 2018                                                Antonín Schneider

dramaturg TCP

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *