Pokračujte prosím na nový web tanecnicentrumpraha.cz

Soutěž Rádio CLASSIC Praha

Otázky do soutěže – Rádio Classic

Pro premiéru představení „Nulová gravitace 2018“, která bude 13. listopadu ve Švandově divadle, jsme připravili originální kompilaci jednoaktových děl souboru Balet Praha Junior a hosta večera – Pražského komorního baletu, mapujících hranice současného tanečního divadla. Vybrané choreografie vyjadřují proměnlivou atmosféru doby, vyhraněné umělecké názory i pestré inscenační styly tvůrců.

Švédská choreografka polského původu, Lidia Wos, použila pro své dílo „Pět nebeských sól“ hudbu Suity z Carmen podle Georgese Bizeta od Rodiona Ščedrina. Svoji choreografii uvádí slovy: „Vítejte ve zvláštním choreografickém kosmu vytvořeném Lidií Wos. Její vesmír je plný nečekaných pohybů, dráždivých pohybových úhlů a absurdního humoru. „Pět nebeských sól“ se pohybuje mezi snem a realitou, kolektivismem a individualismem, jiskřivou energií a hloubavou melancholií. Je to hravé představení plné fantazie, které chce promlouvat přímo k divákově představivosti.“

Autorem komorního duetu nazvaného „Opus 13“, je již zkušený tvůrce – absolvent TCP – Šimon Kubáň, který charakterizuje svoji choreografii na hudbu Maxe Richtera úryvkem ze sonetu č. 65 Williama Shakespeara: „Když kámen, kov i moře, celý svět všemocná smrt tak nelítostně sžírá, jak tuhle spoušť má krása vydržet, když křehký květ je celá její síla?“

Choreograf Marek Svobodník o svém díle „Chvilka POEzie“, ve kterém se představí host večera, Pražský komorní balet, hovoří: „Látka, kterou jsem si vybral, je de facto horor. A v hororu jde vždycky o čas. Vy víte, že ta či ona věc se stane, otázkou je ale kdy? Koncept Poeovy básně Havran jsem transponoval do černé grotesky, komiksu, situačně až absurdního humoru tvrdšího ražení, avšak s určitou dávkou „poezie“.

Skladba Ludwiga van Beethovena Stvoření Prométheovo, kterou uvedl roku 1801, inspirovala maďarského choreografa Attilu Egerháziho – dnes již „dvorního“ tvůrce TCP k vytvoření jednoaktového baletu „Kauza Prométheus“, který měl premiéru 19. března 2017 v Divadle na Vinohradech. O své inspiraci píše: „Beethovenova hudba svití jasněji než oheň. Z jedné strany jsem chtěl ukázat živý – nevázaný svět mladého Beethovena prostřednictvím tance. Na druhé straně jsem chtěl vytvořit persifláž – balet o mytologickém hrdinovi Prométheovi. Balet v tomto kontextu je prezentován jako demytizace mýtu o slavném antickém hrdinovi. V mojí interpretaci je Prométheus antihrdina, který se stal hrdinou jen prostřednictvím daných okolností. Prométheus je zamilovaný mladý muž, který touží po Pandoře a chce jí dostat za každou cenu. V mém baletu vztah k ženě v povaze Prométhea dominuje, naopak Pandora je v příběhu ten dominantní „macho“. Obě povahy – oba hrdinové se neustále vzájemně doplňují. Jako Yin a Yang.”

Šimon Kubáň – „Opus 13“. Na fotografii Iveta Krmelová. (Fotograf Michal Hančovský)

Lidia Wos – „Pět nebeských sól“. Na fotografii členky souboru Balet Praha Junior. (Fotograf Michal Hančovský)

Marek Svobodník – „Chvilka POEzie“ Na fotografii Igor Vejsada a členové Pražského komorního baletu a Baletu Praha Junior. (Fotograf Michal Hančovský)

Attila Egerházi – „Kauza Prométheus“. Na fotografii Dominik Vodička a členové souboru Balet Praha Junior. (Fotograf Martin Macoun)